Flyforsinkelser og aflysninger, hvad er egentlig vores rettigheder?

Er i klar over hvor meget man kan få i kompensensation ved forsinkelser eller aflysninger af fly? Der er helt klare regler og beløb. Jeg var ikke klar over vores rettigheder eller mangel på samme, f.eks. er de begrænsede hvis man rejser uden for EU.

Lang historie, kort fortalt:

Da vi rejste hjem i sommers fra vores lange rejse (hele planen, lige her) blev vores fly aflyst, sådan aflyst uden vi fik besked om det fra hverken Qatar eller vores rejseselskab som rejse inkl. flybilletter var booket igennem, jeg opdagede det tilfældigt da jeg ville tjekke os ind aftenen før.

Jeg skal ærligt indrømme, at det ikke var den bedste afslutning på 2 måneders rejse, havde vi fået besked nogle dage eller mere før, ja så er det jo sådan det var og vi havde fundet en løsning.

Men lige her stod jeg i en situation med en datter, der virkelig var klar på at komme hjem og som havde fået fortalt fuldstændig hvad der skulle ske, mormor ville vente i lufthavnen, så skulle vi derhjem og spise og sove osv, men pludselig var alle disse planer ikke mulige, for vi havde ikke nogle flybilletter.

Eller jo de havde været så “søde” at booke andre billetter, igen uden vi havde fået besked, men disse billetter var fra Bangkok og vi var i Krabi, gode råd var dyre her og vores rejseskab ikke til meget hjælp.

Vi kunne få et fly fra Krabi til Bangkok, men var pludselig med 2 skift og f.eks. flere timer i Doha midt om natten, ligesom vi ville komme hjem 1/2 døgn senere om morgenen og ikke om aftenen DK tid som planlagt.

Det endte med at jeg bad dem booke andre billetter til os, som passede nogenlunde med de tidligere billetter og så måtte jeg undersøge muligheder når vi kom hjem, hjem skulle vi jo og der var ikke rigtig forståelse for min frustration, men sagen er den at jeg aldrig selv frivilligt ville have valgt billetter med flere timer midt om natten i en lufthavn alene med et barn.

Der blev sagt at det var jo ligesom hvis mit fly var blevet forsinket osv, meget muligt, men havde jeg fået valget, havde jeg bedt om et alternativ og aldrig valgt de flybilletter, jeg vælger altid udfra flytider osv.

Vi er jo hjemme nu og sagen er stadig ikke afsluttet, Qatar mener ikke vi har krav på noget, da vi har rejst uden for EU med et ikke EU selskab og deres erstatninger derfor ikke dækker. Men jeg mener jo at jeg har booket gennem et dansk rejseselskab, så de må jo som medlem af rejsegarantifonden have et ansvar her?

Der ER hjælp at hente, det ved jeg jo så til en anden gang, men hvis f.eks. vi havde rejst inden for EU, så kunne et firma som f.eks. Airhelp (se deres side om flyaflysninger her) have hjulpet os, det er vores rettighed som EU borger og faktisk kan man få hjælp i op til 3 år, så måske i har nogle forsinkelser eller aflysninger år tilbage, som er værd at søge kompensensation for?

Det er nemt og gratis at tjekke hvor meget man har krav på hos og man har faktisk rettigheder allerede ved bare 2 timers forsinkelse.

 

(Visited 5 times, 1 visits today)

Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *